perjantai 10. toukokuuta 2013

Varusteista

Tässäkun on ollut tautia ja sateisia päiviä, niin on ollut aikaa miettiä varustelistaa LEL:lliä varten. Vanhasta kokemuksestahan jo jonkinlainen listaus on takaraivossa, mutta sitä ei ole tullut kirjattua minnekkään. Kirjoitetaampa tähän nyt. Niin saatte naureskella tavaramäärälle.

Listaan vaikuttaa tietenkin se, että ajelen matkoja brevetti-aikataululla. Eli ensimmäiset pitkät matka ajetaan aikasten keväällä, huhtikuun loppupuolella. Aikataulun on määritellyt ACP (Audax Club Parisien), joka sitten hyväksyy tai ei suoritukset ja merkkaa ne "isoon" kirjaan.

Brevetti-säännösten mukaan pitää olla omavarainen kontrollien välillä. Eli pitää raahata varaosaakin mukana.

200km varusteet
- talviajohousut
- alupaita
- ajopaita+irtohihat
- pitkä hihainen paita (paksuus lämpötilasta riippuen)
- ajotakki
- paksuhko ajolakki (ja huppu lämpötilasta riippuen)
- pitkät ajohanskat, paksuhkot 
- ajolasit (kasvon myötäiset, suojaa ilmavirralta ja ötököiltä, ei vahvuuksia)
- välikelin kengät (Specialized Defrost-"talvikenkä", pitää veden ulkopuolella ja sopivan lämmin -5...+5°C lämpötiloissa)
Laukussa on:
- vaihtopaita (alu ja pitkähiha)
- vaihtohanska, silkkihanskat
- vaihtolakki
- sadevarusteet (takki ja housut)
- tuuliliivi (brevet-sääntöjen mukaisesti heijastava)
- ajolasien vaihtolinssit 
- varasisuri x2, paikkasarja
- monitoimityökalu
- nippusiteitä

Pyörässä:
- pitkä pumppu (rungossa vaakaputken alla)
- 2x 750ml juomapulloa (toisessa vettä, toisessa urheilujuomaa)
- energiajauhepussukka+geeli/patukka (vaakaputken päällä olevassa pikkulaukussa)

Kahvi- ja lounasraha (pankkikortti) sekä brevetkortti ja kynä takin taskussa.

Varapäälykumikaan ei olisi tämän vuoden kokemuksella pahitteeksi. Ei noilla varusteilla kylmä ole tullut, mitä nyt tuli tänä vuonna pidettyä koko matkan ajan tuuliliiviä päällä.

Kesällähän ei tämmöistä läjää kampetta tarvi. Normilenkkivarusteet riittää, aamusta jos lähtö niin irtohiha+lahkeet päälle ja päivän lämmettyä taskuun (vaikken kovin mielellään paidan takataskuissa mitään kuljeta, siksipä kesäisinkin on takalaukku mukana).

Jokaisella lenkillä on tietenkin sykemittari ja GPS mukana. Kännykkä on varuilta ja kuvaamista varten.

2011 oli kyllä jokin ihme helleaalto päällä. Lämpötila nousi päivän aikana n.15°C. Oli muuten tukalaa tulla kun, silloinen pienempi laukku oli jo täynnä ja jalassa oli talvihousut. Onneksi nyt viime vuosina on ollut kelienkin puolesta helpompaa. Uudessa takalaukussa on kyllä paikat takille ja paksummille housuille.


300km varusteet
Suomen keväässä kun ajellaan, niin pitkälti samat kamppeet kuin 200km matkalla. ajotakin taskussa on lisäksi pientä naposteltavaa (kuivattuja hedelmiä, suolapähkinöitä). Viimeisen parin kevään kokemuksella, mukaan tulee yhdet vaihtohanskat lisää. Se on pirun hankalaa poljeskella kun näpit on totaallisen jäässä ja märät. Ei meinaa onnistua vaihtaminen eikä jarruttaminen.
300km matkaa varten pakattu pyörä, turhaan.

Em. mainittujen lisäksi tulee etu- ja takavalo sekä lisäakku, josta saa virtaa GPS:ään ja kännykkään. Tätä nykyä on kyllä saatavissa dynamovaloja, joissa on liitin usb-piuhalle ja sitä kautta voi elektroniikkaa ladata. Syksylläkun omani hankin, sellaisen valon hinta oli reilusti tuplat karvalakkiversioon verrattuna. Pärjäillään noilla irtoakuilla, eipä Polarin muisti taida muutenkaan riitä LEL:iä varten.

400km varusteet
 400km brevetti ajetaan toukokuun loppupuolella. Silloin on tullut kesä tänne Oulunkin seudulle. Tästähän seuraa se, että varusteet kevenee.
- henkseliajohousut
- ajopaita
- irtohiha ja -lahkeet

- buff (monikäyttöhuivi)
- lyhyet ajohanskat+silkkihanskat
laukuissa
- ajotakki, jos ei päällä
- sadehousut, jos ei päällä
- sadetakki, yöllä tarvittessa päällä
- kengänsuojat
- windstopperajolakki
- tuuliliivi
- pitkähihainen paita yötä varten
- vaihtopaita, -housut -sukat ja -hanskat sekä buffi sateen varalta
- lisäakku
- 2xpatukka/geeli, kuivahetelmää, suolapähkinää ja urheilujuomajauhetta annospussissa.
- varakummit ja paikkasarja
- etu- ja takavalo
- ajolasien vaihtolinssit

Pyörään virittelen varmaankin dynamovalon paikalleen. Tai sitten koitan varalampun avulla pärjätä yön pimeimät hetket, jos en satu silloin olemaan Kajaanin ABC:lla kun taas kierretään Oulujärveä.
Jalassa on ollut kesäkengät. Klossina on ollut maantieklossit. Nyt vaan alkanut miettiin kumman klossin kanssa lähtee LEL:n; maantie (isompi ote polkimeen, vaikeahko kävellä, yksi kiinnityskohta) vai maasto (pistemäisempi ote polkimeen, helppo kävellä, polkimessa kaksi kiintityskohtaa).

600+km varusteet
Pidemmillä matkoilla matkassa kulkee samat kamppeet kuin 400km matkalla. Aurinkorasvaa on tullut kerran kuljetettua mukana, muulloin ei ole ollut tarvetta.

Järjestetyissä pidemmissä ajoissa on käytössä bag-droppi, eli järjestäjä vie varustelaukun jollekkin kontrollille.

Viime kesän 600km matkalta, jossain Kuusamo-Suomussalmi välillä

LEL:ssä on tarjolla kaksi bag-droppia. Toisen laitoin Market Rasen:n (246km maaliin, viimeinen etappi mennään tuoreilla vaatteilla, jotenkin sitä pitää itseä tsempata) ja toisen Bramptoniin (550km lähdöstä, 600km Market Rasen:iin). 600km menee mukavasti kuivissa olosuhteissa yksillä kamppeilla, eihän sitä onneksi itse haista sitä miten hyvältä voi tuoksahtaa useamman sadan kilometrin polkemisen jälkeen :). Kuiva vaatekertahan kulkee myös laukuissa, koko matkan.

Bag-droppeihin laitan vaihtovaatekerran (ajopaita ja -housut, sukat, irtohihat ja lahkeet Bramptonin laukkuun). Jonkinlaiset retkipyyhkeetkin voisi ehkä laittaa niin voi käydä suihkussa, vai olikohan pyyhkeitä kontrolleilla, pitää setviä. Hammasharja+tahna pitää jossakin kuljettaa, muuten tippuu hampaat. Katella sitten paikan päällä löytyykö kaupoista dexaalia tms. tuttua evästä matkalle, muuten mennään kontrollejen eväillä (ja matkan varrella olevien pubien fish´n´chipseillä)

Vaikka cännärin varmaan huollatan ennen lähtöä, niin tarvinnee ottaa jotain varaosia ottaa mukaan. Omakohtainen pahin ongelma on ollut kaksi renkaan puhkeamista pari vuotta sitten 400km matkalla. Eli varakumeja mukaan (2 kyydissä+paikkarasia, bagdroppeihinkin 1). 200km matkalla meni yksi päälyrengas, pitänee semmoinen nakata laukkuun. Lueskellut, että matkoilla on katkennut ketju, meitin voimilla ei ole kovinkaan todennäköistä, mutta pätkä ketjua ja ketjunkatkaisin ja liittimiä laukkuun. Vaijereitakin on katkennut, joten yksi kumpaakin (jarru ja vaihde) mukaan sekä katkasupihti. Nippusiteistäkin on ollut hyötyä eli niitäkin laukkuu. Itsellä kyllä kestää pinna matkan, mutta miten pyörässä -> jokunen mukaan varuiksi.

Edingburghi on etelämpänä kuin heltsinki, niin siel on varmaan iltaisin/öisin pimeetä. Ja varmaan syytä varautua siihen että ajetaan yöllä. Pyörässä onkin sitä varten edessä dynamovalo. Taakse otan pari punaista valoa. Vaikka dynamovalo on toiminut hyvin, niin otan Led Lenser L7+tankokiinnitteen varuiksi mukaan. Ja kypärään kiinnitän Led Lenser H7 reittioppaan ja kartan lukua varten.

Nuo kaikki kamppeet kun pakkaa niin eiköhän sitä selvitä pienestä retkestä. Eivaan taida tuo pienempi etulaukku riittää. Tosin kesäkamppeet vievät vähemmän tilaa. Pitää jossakin vaiheessa koepakata laukut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti